Wednesday 1 January 2014

PENGENALAN KEPADA ASAS KOMPUTER



PENGENALAN KOMPUTER

::   Komputer merupakan sebuah peranti elektronik yang memproses  dan memanipulasikan data bagi mengeluarkan maklumat.
::    Merupakan mesin yang bergantung kepada program yang digunakan oleh komputer.
::    Komputer boleh melakukan 4 operasi asas iaitu:

  (1) Input (masuk)
::Komputer menerima data melalui peranti input seperti papan kekunci,tetikus dan lain-lain.

(2)Pemprosesan
::Komputer melaksanakaan operasi terhadap data.
         
           (3)Output (Keluaran)
::Komputer menjana keluaran pada peranti output seperti pencetak,monitor dan pembesar suara.
 (4)Storan
::komputer menyimpan data,program dan hasil pemprosesan untuk kegunaan masa depan.

CIRI-CIRI KOMPUTER
* Cepat
* Boleh dipercayai
* Produktiviti
* Membuat keputusan
* Mengurangkan kos
* Keupayaan storan

SEJARAH KOMPUTER

GENERASI KOMPUTER:
        (1)Generasi Pertama (1951-1958)

> Menggunakan tiub hampagas iaitu tiub elektronik bersaiz lampu mentol yang digunakan sebagai elemen logik.
>Menimbulkan masalah kerana ia menghasilkan haba dan cepat terbakar.
> Bahasa mesin digunakan (0 dan 1) dan sukar dipelajari.
> Data disimpan dalam kad tebuk.
> Kemudian pita magnetik diperkenalkan.
                                  
(2) Generasi Kedua (1959-1964)
:: Menggunakan transistor bagi menggantikan tiub hampagas.
:: Transistor adalah singkatan transfer resistor.
:: Ia boleh menghantar signal elektrik melalui resistor.
:: Ia lebih cepat,kecil dan boleh dipercayai.
:: Menggunakan bahasa simbolik iaitu bahasa penghimpun. 
:: Pengatucara perlu menggunakan kod kursus dipanggil kod menemonic.
:: Arahan dalam bentuk symbol seperti:      
     (A) untuk Addition              
     (C) untuk Compare
     (M) untuk Multiply

(3) Generasi Ketiga (1965-1970)

* Menggunakan litar elektrik bercirikan litar bersepadu.
* Terdiri daripada berjuta-juta cip silikon yang sangat kecil.
* Cip ini lebih murah dan multiprocessing diperkenalkan.
* Konsep multiprogramming bermaksud lebih daripada satu atucara boleh dilarikan serentak dengan berkongsi sumber yang sama.
* Multiprocessing bermaksud lebih daripada satu proses boleh dilakukan serentak.

                                                                                                                                                                                                                                                                           

   (4) Generasi Keempat (1971)

>  Lanjutan daripada generasi sebelumnya dan menggunakan mikropemproses sebagai kompanen logik.
>   Mikropemproses banyak digunakan pada PC,kalkulator,mesin fotostat,televisyen,kenderaan dan lain-lain.
>   Pengaturcara hanya perlu memberitahu apa tugas yang perlu dilakukan.
>   Bersaiz 100 kali kecil daripada komputer generasi pertama.

(5)Generasi Kelima

*Masih dalam peringkat penyelidikan di Jepun.
* Penyelidikan banyak dibuat dalam bidang kecerdasan buatan,sistem pakar dan bahasa tabii.
*Saiz perkakasan menjadi lebih kecil sementara ingatan dalaman terus meningkat  dengan pesatnya.

ASAS KOMPUTER

Asas Sistem Komputer terdiri daripada:
-      Perkakasan ( Hardware )
     a) Peranti Input
     b) Peranti Output
     c) Peranti Storan
-      Unit Pemprosesan -CPU
-      Perisian ( Software )
-      Pengguna
 




KOMPONEN UTAMA PERKAKASAN KOMPUTER




INPUT

::  Peranti yang membolehkan pengguna memasukkan data ke dalam komputer.
::  Ia berperanan sebagai penyalur bagi membolehkan pengguna memberi arahan dan maklumat kepada sistem komputer.
::  Maklumat yang dimasukan ke dalam komputer untuk diproses akan melalui peranti input boleh berbentuk teks, data, grafik, imej dan bunyi.
::  Di antara contoh-contoh peranti input ialah:
          (a) tetikus / mouse
          (b) papan kunci / keyboard
          (c) kad tebuk
          (d) menyentuh skrin monitor / touch screen
          (e) kayu ria / joystick

Cth:

PERANTI INPUT-(TETIKUS)

*  Sesuatu peranti penuding yang disambungkan pada komputer berupa seakan-akan seekor tikus yang mempunyai ekor yang panjang.
*  Tetikus ini sering digunakan dengan animasi, grafik dan program desktop publishing.
*  Dengan menggunakan tetikus, kita dapat meletakkan penunding di mana-mana kawasan pada skrin.
*  Terdapat 3 jenis tetikus:
          a)Tetikus 1 butang
          b)Tetikus 2 butang
          c)Tetikus 3 butang 
 

PERANTI INPUT- (KEYBOARD)

-  Peranti yang berbentuk mesin taip diguna untuk memasuk data atau teks ke dalam kenyataan untuk diproses.
-  Terdapat tiga jenis papan kekunci:84 kekunci
          a)101 kekunci
          b)102 kekunci
 

PERANTI INPUT –(SKRIN SENTUH)

-  Skrin sentuh adalah sejenis monitor yang sensitif kepada sentuhan. Teknik ini membolehkan pengguna menggunakan sentuhan jari pada ikon di skrin untuk mengaktifkan sesuatu arahan.

 


OUTPUT

 ::  Peranti Output ialah dimana data dapat dikeluarkan atau dibaca daripada komputer. Contohnya:
          (a)Monitor
          (b)Pencetak
          (c)Pembesar suara
::  Maklumat-maklumat yang dibaca melalui peranti input  akan diproses oleh CPU dan dihantar kepada peranti output.
::  Maklumat yang dihasilkan boleh berbentuk:
          (a)Teks
          (b)Data
          (c)Grafik/ imej
          (d)Bunyi/ suara

CTH:
PERANTI OUTPUT-(MONITOR)
*  Monitor juga dikenali dengan berbagai nama seperti VDU (Video/Visual Display Unit), Console, CRT ( Cathode Ray Tube ) atau skrin.
*  Fungsi monitor adalah untuk memaparkan maklumat. Apa yang ditaipkan pada papan kekunci akan dipaparkan pada skrin monitor.
*  Tanpa monitor kita tidak dapat mengetahui apa yang kita taip. Komunikasi di antara kita dengan komputer akan terhalang.



PERANTI OUTPUT-(PENCETAK)

Pencetak adalah suatu peranti yang digunakan untuk menghasilkan maklumat di kertas.
>  3 jenis pencetak:
          a) Pencetak Matriks Bintik (Dot Matrix Printer)
          b) Pencetak Pancutan Dakwat (Ink jet Printer)
          c) Pencetak Laser (Laser Printer)
>  Pencetak laser paling mahal harganya berbanding pencetak matriks bintik.
 

1 comment:

  1. Borgata Hotel Casino & Spa in Atlantic City - JAMH
    The Borgata is 대전광역 출장안마 located 출장안마 on the waterfront 안성 출장샵 and is conveniently situated in Atlantic City's Boardwalk. The casino features 구리 출장마사지 2,716 익산 출장샵 slot machines and 11

    ReplyDelete